Interview

INTERVIEW MULTI-PASSIONATE ONDERNEMER WILLEKE VAN DEN HEUVEL

Vertel iets over jezelf.

Ik ben 50 jaar, getrouwd met Aad en moeder van Esmee (16) en Michael (15). Wat mij kenmerkt is dat ik een zeer brede interesse heb, ik wil zoveel mogelijk leren en ontdekken. Ik lees daarom veel en volg graag (goede!) trainingen. Die kennis en kunde zet ik ook graag in om anderen weer verder te helpen. Mijn stopwoordje is ‘ff praktisch’ omdat ik altijd zoek naar praktische manier om iets te doen, zowel op zakelijk als privé gebied.

Hoeveel bedrijven heb je?

Aantal bedrijven: 2 actieve: Mijn Gereedschapskist waarbij ik ondernemers help met hun online marketing (strategie + uitvoering) en Willeke.nl, hier coach ik ondernemers die toe zijn aan hun volgende stap in het ondernemerschap. Daarnaast heb ik een aantal websites die ik beheer en vul met content (lees: kennis). Dit is bijvoorbeeld www.maagverkleining.info. In 2018 heb ik zelf een maagverkleining gehad en ik vond de voorlichting vanuit ziekenhuizen te beperkt. Daarom heb ik besloten een boek over maagverkleiningen te schrijven (Banaan of kiwi, alles wat je wilt weten over maagverkleiningen). Omdat alle informatie niet in 1 boek paste heb ik deze website gelanceerd.

Verder ben ik nu bezig met het opzetten van www.onlineondernemer.nl. Dit is een site voor en door ondernemers met praktische tips en tools (Praktische Online Marketing + Praktisch Ondernemen). Alles om het ondernemen wat makkelijk te maken. Naast deze bedrijven en andere bezigheden, heb ik nog (serieus!!) 8 andere initiatieven op de plank liggen. Sommige al wat uitgewerkt en anderen liggen als idee inclusief domeinnaam nog te wachten tot het juiste moment of de juiste persoon die het initiatief voor mij oppakt en uitwerkt. Ik ben een bouwer, geen onderhouder 😉

Waarom ben je begonnen als ondernemer?

Ik ben in 2004 begonnen met een webwinkel, dit naast mijn werk (4 dagen per week) en 2 kleine kinderen. Eigenlijk ben ik vanuit een grap begonnen. We hadden een bruiloft, ik was op zoek naar kleding maar wilde niet de stad in met 2 kleine kinderen op mijn enige vrije dag. Toen ben ik online gaan kijken en kwam ik alleen een 2e hands kledingwinkel in grote maten tegen. Toen zei ik tegen mijn man ‘zullen we een webwinkel beginnen met grote maten dameskleding?’ en 3 weken later gingen we online met onze eerste collectie! In een half jaar tijd waren we de grootste winkel van heel Europa, zegde ik mijn baan op en groeiden we uit de zolderkamer naar een magazijn. Toen we daar toch zaten en alle kleding op de foto moest, ben ik ook maar een metamorfose studio begonnen en heb ik een kleur- en stijladvies opleiding gedaan. Daarnaast hadden we een eigen atelier waar we kleding lieten maken in hele grote maten (tm maat 68).

Computers en internet hadden altijd al mijn grote liefde, dus ik stond altijd in de top 3 van Google met mijn site en verkocht al heel veel via Hyves. Voor mij was het een logische stap, toen wij stopten met onze webwinkel in 2011 (ivm ziekte) om door te gaan in de online marketing en daarna het coachen van ondernemers (die kwamen al daarvoor voordat ik het als dienst aanbood).

Hoe combineer je alles en houd je overzicht?

Combineren en overzicht: ik heb het geluk dat mijn man vanaf dag 1 meewerkte in ons bedrijf. Ook nu nog werken we intensief samen, hij bouwt en onderhoudt de websites van o.a. mijn klanten. Toen de kinderen klein waren gingen ze gewoon mee als wij inkopen gingen doen voor de webwinkel. Ze werden daar door alle standhouders vreselijk verwend, we gingen altijd naar huis met goed gevulde goodiebags, dus echt erg vonden ze het niet om mee te gaan.

Voor thuis verdelen we zoveel mogelijk de taken en geven we steeds meer extern uit handen. Zo heb ik 1x per week iemand die hier schoonmaakt en hebben we sinds kort een tuinman (wij hebben geen groene vingers en op een dag had ik het idee dat ik mijn voordeur niet kon bereiken omdat het onkruid te hoog stond). Verder heb ik 2 tieners die het leuk vinden om te koken, dus dat doen zij ook regelmatig. Eten bedenken, boodschappen doen en koken: ik heb daar vaak geen ruimte voor in mijn hoofd en daarom voelt het als een vreselijke luxe dat man en kinderen dat het vaakst oppakken. Ik kom soms maanden niet in de supermarkt omdat mijn man dat meestal regelt.

Zakelijk combineren en overzicht gaat vrij makkelijk, omdat de bedrijven in elkaar overlopen. Het draait om mij, ik ben de centrale factor en of een ondernemer nou meer coaching nodig heeft of meer online zichtbaarheid, ze krijgen het allebei van mij als ze klant bij mij zijn. Dus ik schakel makkelijk tussen beide bedrijven. De websites die ik beheer daarnaast leiden wel onder mijn drukte, die hebben de minste prioriteit en lopen daardoor achter.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk de prioriteit als volgt te stellen: draagt de vraag/opdracht/kans/idee bij aan deze 3 factoren: 1) mijn gezin, 2) mijn inkomen en 3) mijn persoonlijke geluk? Zo ja, dan doen ik het of plan ik het in, zo nee, dan (nu) niet. Ik heb het geluk dat ik een deel van mijn werk online doe. Dat kan ik op ons kantoor doen maar ik kan dat ook thuis plannen. Dan doe ik een makkelijke dag, laptop op schoot op de bank, lekker in mijn makkelijke kloffie, kop koffie erbij en gaan. Ondertussen draait ook de wasmachine de hele dag en raakt de vuile vaat vanzelf van het aanrecht af en weer schoon in de kastjes!

Het heerlijke van mijn manier van werken is dat ik zelf kan bepalen wanneer ik werk. Heb ik afspraken dan doen we dat op normale tijden op kantoor, maar daarnaast kan ik bijvoorbeeld ’s morgens privé dingen doen en dan ’s avonds, als de kinderen naar bed zijn, door gaan tot laat in de avond. Dat maakt mij totaal niets uit.

Wat is een opmerking die mensen wel eens hebben gemaakt over jou en je bedrijven? 

Ik krijg wel regelmatig een opmerking dat mensen het spoor bijster zijn van alles waar ik mee bezig ben. En dat kan ik mij wel voorstellen. Voor mij is het heel logisch, alles wat ik doe zie ik als puzzelstukjes die perfect in elkaar passen. Ben je iemand die gelukkig word van elke dag hetzelfde doen, jaar in jaar uit, dan ben ik volkomen ongrijpbaar. Aan de andere kant krijg ik ook vaak te horen dat mensen onder de indruk zijn van de enorme energie die ervan af straalt. En dat trekt ook weer klanten aan die daar bij passen. Vaak ook veelzijdige mensen die met van alles en nog wat bezig zijn en naar mij komen voor focus en overzicht! Grappig he? Het is voor een ander zó veel makkelijker focus en overzicht te creëren dan voor mijzelf!

Welk advies zou jij een andere multi-passionate willen geven?

Mijn advies voor andere serial entrepeneurs: stop met uitleggen en je excuseren dat je veelzijdig bent! Doe waar je gelukkig van wordt en waar je goed in bent. Maar let wel op dat je de focus houdt op de zaken die voor jou het belangrijkst zijn. Ik kan de hele dag nieuwe dingen bedenken maar uiteindelijk ben ik wel kostwinnaar en moeten de rekeningen betaald worden.

Dus: breng een focus aan, wat heb je nodig, wat wil je bereiken en plan daarnaast tijd in om aan die zaken te werken waar je ook gelukkig van wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *